Vizualizácie a virtuálna realita – Peter Janov

Dnes prinášame zaujímavé spestrenie nášho portálu - namiesto klasického článku si tentoraz obohatíme deň informáciami o mladom architektovi, ktorý vo svojom obore je jedným z najlepších na Slovensku a svojou špecifickou tvorbou si úspešne nachádza miesto aj v európskych súvislostiach. Vizualizácie sú povinnou súčasťou navrhovania. Peter Janov - architektonicko - grafická osobnosť v odbore digitálnych umení a jeho know how vám predstavíme formou rozhovoru, kde nám prezrádza svoj pracovný rozvoj a cestu k tvorbe realistických vizuálizácií.

Skúsme sa odraziť niekde od Vašich profesionálncyh začiatkov...Čo Vás viedlo k štúdiu architektúry?

Architektúra ma zaujala už v ranom detstve, kedy som mal v záľube vytvárať papierové modely budov. Veľmi rád som aj kreslil a v škole ma bavila geometria. Takže spojenie týchto záujmov ma myslím predurčilo venovať sa tomuto odboru.

Štúdium architektúry na univerzite zahŕňa ozaj široké spektrum zručností a schopností. Predsa, ako sa vyvinula vášeň pre tento typ grafického umenia? 

Áno, tvorba vizualizácií ma skutočne zaujala počas štúdia na vysokej škole, kedy sme k svojim ateliérovým projektom museli odovzdávať aj vizualizácie. Fakt, že si človek dokáže vďaka počítačovej grafike vybudovať ešte neexistujúci priestor, ma rýchlo nadchol. Pocity z výsledných prác mi prinášali zadosťučinenie a chcel som ďalej a ďalej skúšať hranice svojich a možností a tiež možnosti programov. Uvedomil som si, že ma vlastne mnou vytýčené výzvy bavia a počas 2. ročníka som sa tomuto typu grafiky začal venovať výraznejšie a hlbšie.

Asi nie každý študent/architekt dokáže robiť podobné veci. Aké kvality by podľa Vás mal mať úspešný profesionál s takouto špecifikáciou?

Keď sa bavíme o architektonických vizualizáciach, tak si myslím, že ideálom je umelec, ktorý rozumie pravidlám architektúry a tiež fotografie. Samotnú technickú stránku tvorby týchto obrázkov sa, verím, dokáže naučiť každý s kúskom trpezlivosti a snahy. No, pochopenie architektúry, vnímanie priestoru, svetla, kompozície a ďalších aspektov, ktoré dodávajú obrázkom ducha, je beh na dlhé trate.

Takže, ako sa hovorí, trpezlivosť (a pracovitosť) ruže prináša. Celkom iste je to náročné aj čo sa týka širokého spektra technických poznatkov. V akých programoch pracujete?

Na modelovanie trojrozmerného sveta používam program 3ds Max, ktorý sa často používa aj pri tvorbe hier alebo filmov. Pre svoju komplexnosť je síce zložitý, no je v ňom možné vymodelovať naozaj všetko. Vizualizácie a obrázky následne rendrujem pomocou pluginu od bratov Čechov, ktorý sa nazýva Corona renderer, potom, na následnú úpravu rendrov v post-procese používam starý známy Photoshop.

Aké sú kroky Vášho kreatívneho procesu?

Celý proces začína obdržaním podkladov, zvyčajne od architekta, spolu s požiadavkami - ak nejaké sú. Následne sa snažím projekt pochopiť a hľadaním rôznych inšpirácií si vytváram približnú predstavu o tom, ako majú výsledné obrázky vyzerať. Potom sa začína už samotný kreatívny proces, čiže postupne vymodelujem celú scénu so všetkým, čo tam má byť. Nasleduje vytváranie materiálov podľa požiadaviek klienta, scénu potom nasvietim väčšinou kombináciou prirodzeného a umelého svetla. Potom pripravím prvé “náhľady", ktoré ďalej konzultujem s klientom. Po schválení príde čas na rendrovanie finálnych obrázkov a ich dodatočnú post-produkčnú úpravu.

Niekedy je ťažké vyhodnocovať vlastnú prácu počas procesu. Kedy viete, že je hotová? Ako si udržujete nadhľad a odstup potrebný pre prácu?

Keďže počas samotného procesu komunikujem s klientom a posielam mu "náhľady", snažím sa dotiahnuť to na takú úroveň, aby bol klient s náhľadmi spokojný. Následne sa snažím využiť čas do deadlinu na moje finálne detaily, ktorými sa snažím obrázky čo najviac vycibriť. Samozrejme, aj pri tomto druhu dizajnu platí, že čím ďalej autor pozerá na rozpracovaný projekt, tým menej sa mu to páči - čo je podľa mňa bežné. Rád sa preto vraciam k svojim obrázkom s odstupom času, kedy to človek vníma podstatne inak - objektívnejšie, a ak nájdem nejaké nedostatky, snažím sa z nich poučiť.

Stretli Ste sa už aj s negatívnymi reakciami na výsledok? Ako na to reagujete?

Samozrejme, nájdu sa aj tekéto reakcie. Ak sa však jedná o konštruktívnu kritiku, snažím sa ju vidieť skôr ako lekciu než neúspech:)

Kto patrí medzi Vašich klientov?

Dlhodobo spolupracujem s bratislavským ateliérom Studio e, ktoré sa venuje najmä návrhu moderných interiérov. S jeho zakladateľom sa poznáme už od vysokej školy a navzájom sme si pomáhali rásť od úplného začiatku - z našej spolupráce vzišli desiatky vydarených projektov. Spolupracujem taktiež so zahraničnými klientmi z Viedne, alebo pre Francúzov som robil niekoľko projektov, medzi ktoré patrí napríklad hotel na ostrovoch The World v Dubaji, alebo bytový dom v Le Mans.

Čo sa týka časových intervalov, vieme, že rendrovanie môže trvať aj niekoľko hodín. Je to dosť náročné pre softvér a niekedy stresujúce aj pre grafika. Ako dlho asi trvá vypracovanie jednej “vizualizácie”?

Záleží to samozrejme od zložitosti projektu a počtu obrázkov, no zvyčajne trvá vypracovanie vizualizácie asi 2-3 týždne.

Určite máte svoje obľúbené témy, scény alebo funkcie, ktoré radi používate. Akými projektmi sa zaoberáte najradšej a akými najmenej? 

Každý projekt je individuálny a má svoje kvality, takže je to ťažké zovšeobecniť. Skôr mám ale rád interiéry než exteriéry. No, čím ďalej tým viac chcem pracovať na exteriéroch, keďže ich spracovanie do fotorealistickej podoby je oveľa zložitejšie než pri interiéroch, takže je to pre mňa do určitej miery väčšia výzva.

Ktorý je Váš Vami najvyššie hodnotený projekt a prečo?

Aj keď mám za sebou množstvo projektov, nemám medzi nimi jasného favorita. Skôr to bude niektorý z nekomerčných, ktorý som robil za účelom sebazdokonalenia a pri ktorom neboli žiadne časové obmedzeni, teda som ho mohol dotiahnúť do najmenších detailov. Konkrétne spomeniem napríklad realizovaný dom navrhnutý istým holandským ateliérom, ktorý som sa rozhodol pretransformovať do 3D a vytvoriť sériu vizualizácií napodobňujúcich originálne fotografie tohto domu. Výsledkom je niekoľko obrázkov, ktoré sú pre bežné oko na nerozoznanie od reality.

Na trhu sa stále deje niečo inovatívne, nevídané. Je to tak aj v grafickom znázornení. Sledujete nové trendy  alebo prevláda skôr vlastný štýl, cit  a vkus?

Čo sa týka štýlu mojich obrázkov, myslím že po tých desiatkach projektov mi už nejako "prischol" ten môj štýl. No, rád experimentujem a hľadám nové spôsoby v ich tvorbe. Po technickej stránke idú vizualizácie výrazne dopredu a preto sa snažím držať krok aj v tomto smere - učením sa nových postupov, používaním virtuálnej reality v architektúre, apod. Samozrejme, sledujem aj trendy v architektúre a interiérovom designe, bez toho sa človek ťažšie posúva vpred.

Ako Ste už spomínali, podstatou Vašej práce je chápanie priestoru, dimenzií, svetla, no, určite nesmieme zabudnúť ani na kombináciu farieb a potom na fyzikálne vlastnosti objektov na scéne. Ako využívate teóriu farieb pri práci?

Farby sú v architektúre veľmi dôležité. Pomáhajú priestoru vyžarovať určitú emóciu a vytvárajú jeho atmosféru. Osobne som sa farieb dlho "bál" a v tomto smere som bol trošku uzavretejší, ale v poslednej dobe sa mi s farbami darí pracovať a kladiem na ne určite väčší dôraz.

A ako to je s vlastnosťami súvisiacimi s fyzikou - svetlo, odrazy, povrchy, materiály, textúry, štruktúry, obloha atď. Akým spôsobom simulujete realitu? 

Áno, je tam veľa vlastností, ktoré sa snažím napodobniť realite. Platia tam určité pravidlá, ktorými sa zadávajú vlastnosti materiálov ako je odraz, odlesk alebo drsnosť, no viac je to o subjektívnom vnímaní autora, čiže robím to vo veľkej miere od oka a už zo skúsenosti. O samotnú simuláciu sa už stará software - aj preto trvá rendrovanie jedného obrázku radovo aj hodiny.

Keď je už projekt hotový, doladený do detailov, dá sa zmerať jeho úspech?

Určite áno, no ja pri tom zvyčajne nie som, keďže projekt spolu s vizualizáciami predstavujú verejnosti väčšinou moji klienti, čiže architekti. Avšak úplne mi stačí, keď mi to následne zreferujú. Ak sa projekt verejnosti páči aj vďaka mojim vizualizáciam, je to pre mňa veľkým zadosťučinením, pracovným aj osobným úspechom.

Často sa hovorí o profesionálnej deformácii- "trpíte" ňou rovnako aj Vy? Bohužiaľ, áno, alebo naštastie?

Keďže sa svoje "vizualizácie" snažím robiť realistické, skúmam svetlo a materiály aj v bežnom živote. S manželkou máme psa a práve pri prechádzkach s ním si častokrát všímam hru svetla a tieňov v bežnom svete, a taktiež aj chovanie materiálov - napr. farebnosť listov na strome, ako silno cez ne preniká slnečné svetlo, alebo aký ostrý tieň vrhajú predmety pri rôznom počasí. Každopádne túto deformáciu beriem pozitívne - človek si tým aspoň všíma krásu okolo seba.

Možno, že veľa z Vašich inšpiratívnych odpovedí motivuje našich mladších čitateľov/študentov. Čo by ste poradili začiatočníkom, ktorí majú blízko k 3D grafike a radi by sa jej v budúcnosti viac venovali ?

Veľa sa učiť (najmä z videí - je ich plný internet), ešte viac skúšať a nebáť sa kritiky - človek sa vďaka nej posúva dopredu. A, základná vec, dobrý monitor!

A keby chceli vedieť, čo na nich čaká, či to je náročná profesia? V čom vidíte Vy  pozitíva a negatíva?

Keďže pracujem ako freelancer, viem si čas zariadiť podľa svojich potrieb, keďže nemám pevnú pracovnú dobu. Každá minca má ale dve strany, a častokrát je to aj o obetovaní večera alebo víkendu na úkor horiaceho projektu. No, feeling, keď vidíte finálny projekt, ktorý sa od vašej vizualizácie takmer vôbec nelíši, je na nezaplatenie. Tiež ma na tejto profesii fascinujú možnosti, ktoré má samotný autor vo svojom 3d svete - od modelovania rozličných tvarov, cez nastavenie absolútne ľubovoľných materiálov, až po pozíciu slnka, ktorú si zvolí tak, aby lúč v interiéri prechádzal presne tak ,ako chce. Tak ako aj každá iná práca, aj táto má svoje pre a proti.

Tak, už sme pri záverečnej , klasickej otázke - aké sú Vaše plány do budúcnosti?

Práca z domu má svoje negatíva a jedným z nich sú aj chýbajúci kolegovia. Chcel by som preto v blízkej budúcnosti začať s vytváraním menšieho tímu 3D nadšencov, s ktorými by som na projektoch podieľal. Tiež by som sa chcel viac zúčastňovať rôznych konferencií venovaným tomuto odvetviu - napr. SOA Academy Day, ktorý sa každoročné koná v talianskych Benátkach.

Ďakujeme za Váš čas a vyčerpávajúce odpovede, tešíme sa zo spoločnej spolupráce. Držíme palce do budúcna, nech sa darí!

Vizualizácie: lumo-visual.com, Facebook: LUMOvisuals, Kontakt: contact

Viac zaujímavostí z oblasti dizajnu a architektúry: DIZAJN , ARCHITEKTÚRA

Zdieľať