Nový dizajnový smer Mercedesu – Čas obrúsil hrany
8. apríla 2019 / 0 comment/Automobilový dizajn, Dizajn/ Posted by: adminMercedes
Dizajn automobilky Mercedes - Benz odhalil svojhe umenie, ktoré budeme stretávať aj na ďalších modeloch v blízkej budúcnosti. Čas obrúsil hrany je slogan podľa ktorého je vytvorené nové tvaroslovie. V rámci svojho re-dizajnu v posledných 5- tich rokoch prešla značka radikálnou dizajnérskou zmenou. Podľa autorov je dizajn „LINES“ už prekonaný, nové tvary karosérie tak budú vytvárať jemnejšie a ladnejšie prechody. Nový dizajnový „jazyk“ automobilky, má zvučný názov „Aesthetics“. Tento smer nám tak ukazuje, kam sa bude dizajn zo Štuttgartu pod vedením hlavného dizajnérá Gordena Wagenera v budúcnosti uberať. Od roku 2012 sa začal výraznejšie orientovať na vekovo výrazne mladšiu skupinu, celé svoje portfólio preniesla značka do dizajnu s výraznými krivkami. "Krivky zredukujeme na absolútne minimum. Máme odvahu, aby sme takto čistý dizajn presadili do výroby," povedal o štúdii Gorden Wagener, šéfdizajnér koncernu Daimler.
Tento nový smer a jednotlivé prvky nového tvaroslovia vám predstavíme na triede E a to konkrétne na modeloch Mercedes E Coupé. Krásne kupé so šesťvalcovým benzínovým motorom postavené na 20 palcových kolesách. Čo viac si môžeme priať? Široké portfólio triedy E, kde si teda dokáže vybrať naozaj takmer každý. Od reprezentatívneho elegantného sedanu, cez praktickosť kombíka až po vzdušné kábrio. Kupé ktoré reprezentuje športovú eleganciu má najviac štýlu. Premiéru malo nedávno a konečne sa dostalo aj do našich rúk.
Interiér je jedinečné sochárske dielo. Voľný priestor v novej generácii Triedy E ponúka luxus a pohodlie, ktoré zodpovedá tejto prémiovej triede. Výborný komfort sedenia, voľne stojaci displej, ako aj nové farby interiéru a ergonomicky tvarovaný volant zabezpečuje komfort na dlhé cesty. Kvalitné materiály a detailné spracovanie každého detailu je už štandardom tejto značky a nesklamala ani nová trieda E. Interiér je takmer (až na pár dailov ako napríklad výduchy) na nerozoznanie od sedanu. Mercedes pripravil na volante novinku, ktorá vodičovi umožňuje ovládať funkcie navigácie, hudby a kompletného systému bez toho, aby musel zložiť ruky z volantu vďaka dvom touchpadom na volante. Ľavým ovláda vodič palubný počítač na ľavom displey, pravým ovláda funkcie na pravom displeji. Stredový touchpad tak nie je nutnosťou a môže i nemusí ho počas ovládania využívať. Zaujímavo pôsobí napríklad ovládanie RGB podsvietenia interiéru ktoré disponuje škálou 64 farieb. Športovo-elegantny dizajn s naozaj detailným spracovaním detailov presvedčí aj zadných cestujúcich.
Foto: www.jarolim.sk
Svetlá- sú pre celkový dizajn automobilu enormne dôležité. Ako pri každej súčiastke aj pri svietidlách prešiel mercedes cez dlhý proces vývoja a testovania. Dizajnér exteriéru Stefan Handt o návrhu svetiel. Na otázku o význame dizajnu svetiel v automobilke Mercedes-Benz odpovdal: „Dobre navrhnutý svetlomet musí mať osobitný výraz, potrebuje gesto. Zároveň som toho názoru, že nesmie byť dôležitejší ako zvyšok auta.“ V rukách Stefana Handta, vzniká dizajnová reč budúcnosti. Svietidlá, ktoré dizajnéri navrhujú, sú neoddelitelnou súčasťou výrazu prednej masky a taktiež celkovej siluety vozidla. Svetlomety Coupé spájajú výrazný dizajn s najnovšou technológiou: zreničky predných svetlometov vyvolávajú dojem dravosti. Symbióza techniky a dizajnu je pritom stále výraznejšia. Tá charakterizuje vzhľad typický pre značku a zároveň zdôrazňuje charakter vozidla. Umiestnenie diód za šošovku je taktiež veľmi zaujímavé, vytvára dojem klasických xenónových svetiel. Intenzitu svetla sú schopne meniť taktiež zadné diódy. Cez deň budú svietiť na 100 a v noci na 80 %, aby nedochádzalo v tme k zbytočnému oslňovaniu a počas denného svetla boli lepšie viditeľné. Pri zastavení klesne ich intenzita o 60 %.
Výduchy a displej. Inšpirované turbínamy - takto popisujú dizajnéri kruhové výduchy, ktoré sú solitérom na polubnej doske. Budúci majitelia nového Mercedesu Triedy E sa majú na čo tešiť. Mercedes totiž do interiéru priniesol hneď niekoľko noviniek a vylepšení. Jednou z tých najhlavnejších je určite integrovanie dvojitého displeja s uhlopriečkou 12,3″ (31,2 cm) a rozlíšením 1 920 x 720 pixlov. Samozrejme že tento displej sa stal srdcom nového multimediálneho systému a hlavným prvkom interiéru. Displej navigácie je veľmi prehľadný. Jeho ovládanie je jednoduché a intuitívne najmä keď nie je dotykové. Kým v ľavo je všetko od rýchlosti až po navigáciu, v pravej časti je štandardné zobrazenie informačno-zábavného systému. Obsah a formu môžete meniť prostredníctvom troch režimov – Normal, Sport a Progressive.
Exteriér - nová línia dizajnu dodala exteriéru športovejší a dynamickejší vzhľad. Proporcie sú predzvesťou výkonu. Predĺžená kapota motora s charakteristickými prelismi a plynulá línia strechy bez stĺpika B sú klasické prvky moderného vozidla kategórie Gran Turismo. Predná časť je totožná napríklad so sedanom. Bezrámovú konštrukciu okien a chýbajúci stredový stĺpik dodávajú bočnej línii šarm. Zadné svetlá ktorých novinkou je uvítacie osvetlenie a signalizácia pri otváraní dverí. Samotné diódy sa rozžarujú postupne od vnútornej po vonkajšiu líniu a vytváraju zaujímavý vizuálny efekt.
Elegantná karoséria - čisté a elegantné vedenie línií v kombinácii s výraznými športovými prvkami robí z nového kupé Triedy E ikonu. Dizajnový jazyk pritom nič nenecháva na náhodu: od nápadného športového dizajnu prednej časti vozidla cez puristicky vedený bočný dizajn až po atletickú a svalnatú zadnú časť je vozidlo dokonale súmerné. Výnimočne jemná línia strechy plynule prechádza do atletickej zadnej časti.
Foto: www.jarolim.sk
Technológie: Mercedes hovorí o najinteligentnejšej sérii svojej histórie. Dôkazom toho sú utomatické systémy ako napríklad parkovanie mobilným telefónom (Remote Parking Pilot), ochrana chodcov (Active Braking Assist), odomykanie/zamykanie vozidla mobilným telefónom (Digital Car Key), komunikácia s ostatnými vozidlami (Car-to-X), držanie v pruhoch na vozovke (Active Lane Keeping Assist) či zdokonalený adaptívny tempomat Distronic Plus, ktorý spolupracuje s aktívnym riadením Drive Pilot a ako autopilot je funkčný až do rýchlosti 210 km/h. Mercedes nenechal nič na náhodu.
Drive Pilot - dokáže do značnej miery kompenzovať nepozornosť vodiča a pri potrebe núdzovo brzdiť. Vozidlo sa taktiež dá ovládať pomocou mobilného telefónu. Je možné ho cez internet z pohodlia domova zamknúť, lokalizovať polohu, alebo v zime spustiť vyhrievanie interiéru na dialku. Autonómna jazda ešte nie je natoľko overená a spoľahlivá, aby ju automobilky integrovali do svojich vozidiel všade na svete. V obmedzenom režime sa ale niektoré technológie dajú preniesť aj na Slovensko.
Záver- Nová trieda E pokračuje v úspešných šlapajách svojich predchodcov. Kombinácia luxusu a pokrokových technológií v športovo elegantnom dizajne nás dostala, model E400 nás svojimi prednosťami a silnými stránkami dokonale presvedčil. Nové dizajn a tvaroslovie sa samozrejme neprejavil len na triede E. Podoba s väčším S Coupe a nižšou triedou C Coupe je evidentná. Dvojdverové Coupe vyzerá veľmi štýlovo, má dokonale luxusný interiér a pohodlný podvozok.
No PREDSA - Ak by sme mali novej triede E niečo vytknúť, tak je to práve fakt, že nový podarený dizajnový jazyk je použitý na S a taktiež na triede C coupé a v niektorých situáciach je náročné tieto modely od seba na cestách odlišovať. Počas nášho testovania nám chýbalo jednoduché prepínanie rádia ,prípadne pesničiek jednoduchým tlačidlom na volante. Prepínanie médií je potrebné na stedovej konzole alebo touchpade prostredníctvom 2-3 krokov. Avšak chápeme ,že na volante dostali prednosť dôležitejšie funkcie ktoré stále s technologickým vývojom pribúdajú.